Nowa publikacja!

Local bird densities and habitats are poor predictors of bird collision with glass bus shelters
Od marca do lipca 2018 roku monitorowaliśmy 58 szklanych wiat przystankowych w południowo-zachodniej Polsce. Kontrolowaliśmy najbliższe otoczenie wiat oraz sprawdzaliśmy szyby przystanków w poszukiwaniu śladów kolizji. Dodatkowo przeprowadziliśmy liczenia ptaków uwzględniając dwie skale (20 i 100 m od wiaty) oraz aktywność ptaków (ptaki w locie vs ptaki na ziemi). Stwierdziliśmy 52 kolizji ptaków z szybami przystanków. Liczebność ptaków rejestrowana w pobliżu wiat przystankowych, zarówno w skali 20m, jak i 100m, była słabym predyktorem wyjaśniającym ryzyko wystąpienia kolizji. Podobnie, skład siedliska w pobliżu wiat przystankowych w niewielkim stopniu przewidywał ryzyko kolizji ptaków z szybami. Sugerujemy deweloperom, urbanistom i architektom projektowanie wszystkich wiat w transporcie publicznym z wykorzystaniem nieprzezroczystych materiałów lub materiałów odpowiednio zabezpieczonych przed ptasimi kolizjami.
Praca ukazała się w czasopiśmie: Landscape and Urban Planning (IF=6,142, 200 pkt MNiE) i dostępna jest pod linkiem: