Słynna pokrzewka aksamitna, która przebywa na warszawskiej „patelni”, uderzyła o przeszklenie windy Metro Warszawskie

Słynna pokrzewka aksamitna, która przebywa na warszawskiej „patelni”, uderzyła o przeszklenie windy Metro Warszawskie

🪟
🚟 Kierujemy do władz Metra kolejne pismo z wnioskiem o zabezpieczenie szklanej infrastruktury. Analogiczne pismo wysyła OTOP – Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków. Nie czekajmy na tragedię, działajmy!
📧 Napisz z nami! – propozycja w komentarzu
🐦Widzisz kolizję, wpisz ją do rejestru https://szklanepulapki.pl/
📘Kompendium wiedzy o kolizjach https://tiny.pl/cpw4v
Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia!
🐦Od 8 października „Patelni” nie opuszcza tłum obserwatorów i obserwatorek, którzy chcą zobaczyć pokrzewkę aksamitną. Ten nietypowy gość pojawił się w ścisłym centrum Warszawy, w zaroślach wokół stacji metra Centrum, tuż przy Pałac Kultury i Nauki Warszawa. Miejsce to znane jest warszawskim miłośnikom i miłośniczkom ptaków, bo zalatują tu gatunki dla miasta, a nawet dla Polski, nieoczywiste.
📢 Wieść o „aksamitce” rozniosła się nawet poza tzw. ornitologiczną bańkę. Materiał pokazały m.in. TVP, POLSAT Wirtualna Polska i Onet. Jak czytamy w materiałach na fp OTOP, pokrzewka aksamitna (Curruca melanocephala) gniazduje w basenie Morze Śródziemnego i rzadko zalatuje na północ od lęgowisk. W Polsce do tej pory stwierdzona była zaledwie trzy razy, nad Bałtykiem, ostatni raz w 2016 roku*.
💔 W czwartek, 19 października, dotarła do nas wiadomość, że ptak uderzył w szklaną obudowę windy Metra. Jak mówią świadkowie, odbił się i wpadł do pobliskiego kosza na śmieci. Potem odleciał, ale przez dłuższy czas nie było go widać. Na szybie pozostało przyklejone piórko.
💔 Mieliśmy poważne obawy, że nie ptak nie przeżył kolizji. Nawet przy niedużej sile uderzenia tak delikatne ciałko może doznać obrażeń (wewnętrznych czy zewnętrznych), które spowodują śmierć albo istotnie pogorszą jego kondycję.
💙 Na szczęście następnego dnia pokrzewka znów się pokazała!
🪟 Kolizje ze szklaną infrastrukturą metra notujemy regularnie od kilku lat. Ptaki rozbijają się o zadaszenia stacji, szyby okalające windy i szklane łączniki (np. na stacji Metro Młociny). W ubiegłym roku prof. Maciej Luniak zgłosił nam śmiertelną kolizję krogulca i jego ofiary na obudowie windy na stacji Metra Arsenał. Pisaliśmy o tym w poście https://www.facebook.com/szklanepu…/posts/1443352579415967
➡️ Od listopada 2020 kierujemy do władz Metra pisma z wnioskami o zabezpieczenie groźnych dla ptaków powierzchni i o zmianę projektu nowych stacji. Wnioskowaliśmy do RDOŚ o wprowadzenie odpowiedniego warunku w decyzjach środowiskowych. Poparła nas Branżowa Komisja DS OŚ i Biuro Ochrony Środowiska Miasto Stołeczne Warszawa. Niestety, od tamtego czasu powstało kilka nowych stacji i wszystkie są szklanymi pułapkami (cyklicznie trafiają do naszego rejestru). Zaś ZTM (Warszawski Transport Publiczny) i Metro Warszawskie podają szereg przyczyn, dla których nie może się to zmienić.
💡Światełkiem w tunelu (metra) jest stacja Świętokrzyska, która po przebudowie zyskała znaczniki. Nie wiemy, czy wprowadzono je z myślą o ptakach, więc nie ma pewności, czy koncepcja kiedyś się znów nie zmieni – na niekorzyść ptaków. Tak czy inaczej, problemem ciągle są już istniejące szklane elementy.
📷A skoro pokrzewka znów się pokazała, to przy okazji apelujemy o etyczne obserwowanie i fotografowania ptaków. Gatunki spotykane podczas migracji potrzebują odpoczynku i niezakłóconego czasu żerowania, podczas którego uzupełniają zapasy energii na dalszą podróż. Podchodzenie zbyt blisko, wabienie głosem i inne nieetyczne zachowania są NIEDOPUSZCZALNE i mogą istotnie wpłynąć na kondycję tego osobnika.
‼️ Dajmy ptakom spokój! jak pokazuje przykład Metra, czyha na nie wystarczająco dużo pułapek.‼️
*Stawarczyk T., Cofta T., Kajzer Z., Lontkowski J., Sikora A. 2017. Rzadkie ptaki Polski. Studio B&W Wojciech Janecki, Sosnowiec.
%d bloggers like this: